PELAKSANAAN KAJIAN TINDAKAN
Apa
itu kajian tindakan?
Secara amnya kajian tindakan merujuk
kepada penyelidikan ke atas amalan oleh pengamal, baik secara individu mahupun
bersama pengamal lain untuk mengubah dan menambah baik amalan sedia ada. Dalam
bidang pendidikan, pengamal boleh terdiri daripada seorang guru, pentadbir atau
seseorang kaunselor sekolah, atau individu lain yang terlibat dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Walau bagaimanapun, lazimnya kajian tindakan
merujuk kepada penyelidikan yang dijalankan oleh guru untuk memperbaiki amalan
dalam pengajaran dan pembelajaran. Misalnya, guru boleh menyelidik kaedah
pengajaran dan bahan pengajaran yang digunakannya untuk meningkatkan lagi
keberkesanan pengajarannya.
Kajian Tindakan dan Guru
Para pendidik perlu sentiasa
meneliti peranan mereka supaya dapat menyesuaikan diri dengan perubahan yang
berlaku dalam dunia pendidikan tanah air.
Oleh itu, seorang pendidik perlu
melengkapkan diri dengan ilmu dan kemahiran yang terkini dan menyesuaikan diri
dengan budaya dan teknologi baru.
Seseorang pendidik itu perlu merenung,
menyoal dan menyelidik peranan dan tugas mereka. Pendidik yang sedia membuat kritikan
kendiri, akan menyelidik kesan-kesan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran serta mengubah suai perlakuan dengan
sewajarnya. Amalan pengajaran perlu
dijadikan sebagai amalan pendidikan yang lebih kritis terhadap perlakuan
sendiri.
Kepentingan Kajian Tindakan
Kajian tindakan bertujuan untuk
memperbaiki dan mempertingkatkan amalan menerusi perkembangan peribadi dan
profesional seorang guru dengan bertanggungjawab ke atas tindakan mereka dalam
mewujudkan persekitaran pengajaran dan pembelajaran kondusif dan dinamik. Dalam konteks guru dan kajian tindakan, guru yang terlibat dalam kajian tindakan
selalunya ingin mengkaji konteks di mana mereka berada dan bekerja kerana
mereka ingin kajian yang dijalankan memberi satu perubahan dan perbezaan dalam
persekitaran kerja mereka.
Bagi
guru yang profesional, melalui kajian
tindakan, mereka akan dapat melihat
bahawa kerja mengajar bukanlah sesuatu yang rutin. Hal ini kerana setiap strategi yang digunakan
adalah bergantung pada situasi dan konteks.
Secara logiknya, tidak ada satu
strategi yang sesuai dan boleh digunakan untuk semua kelas, murid,
dan konteks murid. Justeru, melalui kajian tindakan guru dapat melihat dan
menilai strategi yang sesuai digunakan dalam situasi dan keadaan tertentu.
Cabaran-cabaran Menjalankan Kajian Tindakan
Penting bagi pengkaji untuk
menjangkakan beberapa isu yang mungkin menjadi potensi masalah semasa
menjalankan kajian tindakan. Oleh
itu, persediaan serta refleksi yang
dilakukan sebelum memulakan sesuatu projek boleh meminimumkan masalah yang
mungkin timbul. Antara cabaran yang
mungkin timbul adalah:
Tujuan Kajian Tindakan Guru
Ciri-ciri Kajian Tindakan
1. Kajian tindakan memeriksa masalah
yang difikirkan penting untuk diselesaikan oleh pengamal.
2. Masalah yang dikaji merupakan
masalah yang boleh diselesaikan.
3. Masalah yang dikaji memerlukan
tindak balas yang praktikal.
4. Matlamatnya adalah untuk
meningkatkan pemahaman penyelidik tentang masalah yang dikaji.
5. Kajian tindakan menggunakan
metodologi kajian kes dalam menjelaskan apa yang berlaku dan
bagaimana tiap-tiap perkara berkait antara satu sama lain.
bagaimana tiap-tiap perkara berkait antara satu sama lain.
6. Kajian kes melaporkan persepsi dan
kepercayaan mereka yang terlibat dalam latar yang dikaji
seperti guru, pelajar, dan sebagainya.
seperti guru, pelajar, dan sebagainya.
7. Menggunakan bahasa seharian yang
digunakan oleh partisipan kajian.
8. Kajian tindakan hanya boleh disahkan
melalui dialog dengan partisipan dalam keadaan yang tidak tertekan.
9. Perlu ada sebaran maklumat yang
mudah dalam kalangan mereka yang terlibat dalam kajian.
LATAR
SEJARAH KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan dalam
bidang pendidikan juga memperlihatkan perkembangan yang seiring dengan konsep
guru sebagai penyelidik dan pengamal reflektif.
Sejarah kajian tindakan telah banyak dibincangkan dan didokumentasikan
dengan baik. Penulis-penulis seperti
Adelman (1993) dan Kemmis (1982) banyak
membicarakan latar belakang perkembangan kajian tindakan mengikut pandangan
tertentu.
Smith (2001) telah membahagikan perkembangan kajian
tindakan mengikut kem-kem tertentu.
Beliau merujuk kepada tradisi British yang khususnya berkait dengan
pendidikan, yang lebih melihat kajian
tindakan sebagai kajian yang berorientasi ke arah peningkatan amalan secara
langsung.
Namun begitu, asal
usul kajian tindakan selalu dikaitkan dengan kerja-kerja Kurt Lewin (1880-19470
di Amerika Syarikat. Beliau dikatakan
sebagai orang yang mula-mula menggunakan perkataan ‘action research’ (kajian
tindakan) kira-kira dalam tahun 1934.
Pada pertengahan tahun-tahun 1940-an,
Kurt Lewin dikatakan telah membentuk teori kajian tindakan yang
menjelaskan kajian tindakan sebagai, “… proceeding
in a spiral of steps, each of which is
composed of planning, action and at the
evaluation of the result of action” (Kemmis, 1990). Seterusnya Lewin menyarankan bahawa untuk
memahami dan mengubah amalan-amalan sosial tertentu, ahli-ahli sains sosial perlu melibatkan
pengamal daripada dunia sosial sebenar dalam semua fasa inkuiri.
Kajian tindakan telah berkembang di Amerika Syarikat
dengan ramai peminat dan pengikutnya sejak awal abad ke-20. Kajian tindakan seterusnya berkembang
mengikut aliran pemikiran yang berbeza,
termasuklah kumpulan kajian tindakan Amerika Syarikat yang asal-usul pemikiran
mereka berasaskan gerakan pendidikan progresif yang banyak berkembang dalam
kerja-kerja Dewey. Di United Kingdom
pula, kajian tindakan berkembang dalam
pembaharuan –pembaharuan kurikulum serta perkembangan profesionalisme dalam
pengajaran. Sementara di Australia, kajian tindakan berkembang dalam
gerakan-gerakan ke arah perancangan kurikulum secara kolaboratif.
Kajian
Tindakan Dalam Penyelidikan
Kajian tindakan telah
mendapat tempat yang baik dalam kalangan ahli-ahli pendidik terutama sekali
dalam konteks perkembangan profesional dan pembuatan keputusan berasaskan
data. Asas teoretikal kajian tindakan
dalam pendidikan banyak berkisar kepada kepentingan yang diberi oleh John Dewey
kepada pengalaman manusia dalam penjanaan pengetahuan. Di samping itu, Schon dengan konsep pengamal reflektif juga
telah menggunakan pengalaman guru dan lain-lain pengamal sebagai sumber
pengetahuan tentang pengajaran.
Idea pengamal pendidikan menjalankan penyelidikan di
sekolah telah berjalan seawal akhir abad kesembilan belas dan awal abad kedua
puluh bersama gerakan kajian saintifik dalam pendidikan. Guru telah dilihat sebagai barisan hadapan
dalam pengumpulan data yang bekerja secara saintifik dalam bilik darjah mereka. Selaras dengan gerakan saintifik dalam
pendidikan ini adalah gerakan progresif yang dipelopori oleh Dewey.
Awal tahun 1950-an kajian tindakan telah dikembangkan
dalam bidang pendidikan terutamanya oleh Corey di Columbia Teachers College
yang percaya bahawa guru akan mendapati bahawa dapatan kajian mereka adalah
lebih berguna daripada yang dijalankan oleh orang luar. Corey yang pada masa itu menjadi pegawai
eksekutif Horace mann-Lincoln Institute for School Experimentation, menggalakkan stafnya berkolaborasi dengan
guru-guru dalam menjalankan penyelidikan.
Gerakan penyelidik-guru merupakan titik penghijrahan yang
kritikal. Di Britain, kerja-kerja penyelidikan Stenhouse dalam
tahun-tahun 60-an dan 70-an memaparkan tesis utama pemikiran beliau yang
mengatakan bahawa pengajaran perlulah berlandaskan kepada penyelidikan dan
penyelidikan dan perkembangan kurikulum adalah merupakan bidang tugas
guru. Justeru, kefahaman tentang kerja mereka dan seterusnya
pengajaran mereka dapat ditingkatkan.
MODEL
KAJIAN TINDAKAN
Dalam
perkembangan kajian tindakan, didapati
beberapa model atau skema dikemukakan oleh beberapa pengkaji seperti Stephen
Kemmis, John Elliot, Dave Ebbutt Jack Whitehead, dan lain-lain. Kemmis,
Elliot dan Ebbutt dikatakan mengemukakan model yang lebih formal, preskriptif,
dan lari daripada konsep asal kajian tindakan yang dikemukakan oleh
Lewin.
![]() |
FORMAT KAJIAN TINDAKAN
1. Refleksi pengajaran dan pembelajaran
yang lalu
·
Pengkaji
mengenal pasti masalah pengajaran dan pembelajaran yang berlaku sebelum ini.
Masalah ini dapat dikenal pasti melalui reaksi murid yang terlibat dalam
pengajaran guru. Cuma, pengkaji harus ingat bahawa kajian ini bertujuan
memperbaiki diri pengkaji, bukan memperbaiki kelemahan murid.
·
Guru
boleh juga mengkaji sesuatu kemahiran yang dia sendiri rasa kurang yakin
keberkesanannya. Contohnya, menggunakan model pengajaran konstruktivis dalam
pengajaran atau dia berasa sesuatu yang tidak kena dengan pengajarannya.
2. Isu keperihatinan
·
Subtopik
ini samalah peranannya dengan kajian literatur dalam penyelidikan konvensional.
Cuma tidaklah sedalam literatur tersebut. Tujuan subtopik ini adalah untuk
memastikan sejauh mana penyelidik tahu tetang teori atau konsep kemahiran yang
hendak dikaji tersebut. Contohnya, jika guru tersebut ingin mengkaji tentang
model konstruktivis, beliau seharusnya memahami tentang teori pembelajaran konstruktivis,
model-model konstruktivis, prinsip-prinsip konstruktivis dan sebagainya.
3. Objektif kajian
·
Objektif
kajian perlulah berfokuskan kelemahan diri sendiri yang hendak diperbaiki
(bukan memperbaiki kelemahan murid). Murid berperanan sebagai pengkaji bersama,
bukan sampel kajian.
4.
Kumpulan sasaran
·
Jelaskan
murid yang terlibat.
5. Pelaksanaan kajian
Pelaksanaan
kajian perlu mengikut fasa-fasa gelungan kajian tindakan seperti yang berikut:
·
Merancang
·
Melaksana
·
Mencerap
·
Menganalisis
data dan mereflek
Gelungan
1
5.1 Merancang
·
Pengkaji
mencari/mengenal pasti rakan penyelidik/penyelidik bersama dalam kajian nanti.
Penyelidik bersama tersebut mungkin rakan, guru pembimbing, murid atau sesiapa
sahaja yang difikirkan dapat membantu penyelidik;
·
Berbincang
dengan rakan penyelidik tentang masalah
diri hasil daripada refleksi pengajaran yang lalu dan mengenal pasti masalah
sebenar yang akan menjadi fokus kajian;
·
Penyelidik mengkaji literatur yang berkaitan;
·
Berbincang
dengan rakan penyelidik tentang pelaksanaan kajian. Di sini kedua-dua pihak
perlu bersepakat dari segi
o
Masa
kajian
o
Murid
yang terlibat
o
Kemahiran
focus
o
Pendekatan/Model/Kaedah
pengajaran
o
Alat
bantu
o
Alat
yang digunakan untuk memungut data (wajib dan dijadikan lampiran dalam laporan
nanti)
o
Perancangan
pengajaran dan sebagainya
·
Penyelidik
membuat perancangan secukupnya untuk mengajar.
5.2 Melaksana
·
Penyelidik
mengajar seperti yang telah dirancang pada fasa 1;
·
Penyelidik
bersama (rakan) membuat pencerapan serta mencatatkan kekuatan dan kelemahan
pengajaran berdasarkan borang penilaian yang telah dipersetujui.
5.3 Mencerap
·
Penyelidik
bersama (rakan) mencerap dan memungut data berdasarkan alat kajian yang telah
dipersetujui pada fasa 1.
5.4 Menganalisis
data dan mereflek
·
Data
yang sudah dipungut dianalisis untuk mencari kekuatan dan kelemahnnya. Proses
ini perlu dilakukan bersama-sama dengan rakan pengkaji;
Gelungan 2,
Gelungan 3 dan seterusnya
·
Jika
kurang berjaya, pengkaji dan rakan
pengkaji perlu membuat perancangan baharu untuk pergi ke gelungan 2.
·
Proses
dalam gelungan 2 ini sama dengan proses dalam gelungan 1. Kegagalan gelungan 1
mungkin datang dari pelbagai faktor seperti perancangan pengajaran yang kurang
berkesan, alat bantu yang kurang sesuai, alat memungut data kurang sesuai dan
sebagainya. Perkara ini perlu diperbetul pada fasa 1 gelungan 2. Selepas itu,
pengkaji perlu melaksanakan semula kajiannya;
·
Jika
sudah berjaya, kajian ini berhenti di sini.
·
Jika
gelungan 2 juga tidak berjaya, pengkaji harus bersiap sedia untuk pergi ke
gelungan 3
6. Rumusan
·
Pengkaji
merumuskan kemahiran baharu yang dapat dikuasainya.
7. Kajian selanjutnya
·
Biasanya,
apabila satu masalah sudah diselesaikan masalah lain akan timbul. Masalah
inilah yang akan menjadi fokus dalam kajian selanjutnya.
KPD
3026
PENGAJARAN,
TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN 2
KAJIAN TINDAKAN
TAJUK: KEMAHIRAN MENERANG
NAMA
PELAJAR :
NO
MATRIK :
SEMESTER :
NO
TEL :
NAMA
PENSYARAH :
1.0
REFLEKSI
PENGAJARAN LALU
Semasa
menjalankan pengajaran dan pembelajaran bagi mata pelajaran Pengajian Malaysia,
berkaitan dengan Proses Pilihanraya. Saya dapati bahawa objektif pembelajaran
saya tidak tercapai kerana kelemahan saya untuk memberikan penerangan yang
jelas kepada mereka. Mereka tidak dapat memahami dengan jelas proses-proses
yang terlibat semasa pilihanraya diadakan. Hanya segelintir sahaja yang dapat
menyatakan kembali Proses Pilihanraya di Malaysia. Semasa membuat aktiviti kumpulan,
mereka sering menyoal maklumat yang saya kehendaki. Masih ada juga yang
bertanya berkaitan dengan proses pilihanraya walaupun telah dinyatakan sebelum
ini.
Selain
itu, seingat saya selepas set induksi saya ada berbincang dengan murid
tentang pilihanraya. Saya mencuba
menerangkan kepada murid maksud pilihanraya dan bagaimana pilihan raya
dilaksanakan di Malaysia. Selepas penerangan tersebut saya berulangkali
bertanya kepada murid tahap kefahaman mereka. Dengan nada yang penuh yakin
mereka mejawab serentak “Faham!”. Saya menjadi yakin dengan jawapan murid itu. Rupa-rupanya sebahagian sahaja murid yang
tahu. Selebihnya berdiam diri.
Kelemahan
saya dalam sesi menerangkan pilihanraya kepada murid ini dikesan oleh rakan
penilai saya, Siti Murhimmah. Beliau berpendapat bahawa saya kurang mahir dalam fasa menerang. Oleh itu, saya memilih fasa ini
untuk dibaiki. Untuk itu, saya perlu mencari kaedah alternatif bagi
mengatasi masalah ini agar kefahaman murid bertambah dan sekali gus dapat
memperbaiki kelemahan saya sendiri.
2.0
ISU
KEPERIHATINAN
Setelah
saya dan rakan saya membuat penilaian, kami mendapati bahawa permasalahan murid
sukar memahami tajuk yang diajarkan adalah disebabkan oleh kelemahan guru dalam
fasa penerangan. Jadi untuk memperbaiki guru dalam teknik penerangan yang betul
agar objektif pelajaran tercapai, saya mencari maklumat secara terperinci
berkaitan dengan kemahiran menerang yang betul.
2.1
Kemahiran
Menerang
Kemahiran
menerang merupakan salah satu daripada komponen dalam kemahiran
makropengajaran. Kemahiran menerang ialah satu kemahiran untuk
menceritakan, menjelaskan, menggambarkan, memindahkan sesuatu perkara yang
diketahui kepada orang lain. Kemahiran ini tidak berasaskan kepada sesuatu
teori dan teknik yang tertentu, sebaliknya bergantung kepada kebijaksanaan guru
mengendalikannya dan mengenal pasti sejauhmana pencapaian murid. Kemahiran ini
digunakan di peringkat perkembangan sama ada untuk menyampaikan maklumat,
konsep atau isi kandungan pelajaran kepada murid. Oleh itu, kemahiran menerang
bertujuan untuk menyampaikan maklumat kepada murid dengan cara yang berkesan,
membina pengetahuan dan kefahaman murid serta dapat mengikut arahan dengan
jelas.
Objektif penggunaan kemahiran menerang ialah guru
dapat menyampaikan maklumat atau menjelaskan isi pelajaran kepada murid dalam
masa yang singkat. Kesannya, murid dapat memahami konsep atau isi pelajaran
dengan lebih cepat, mudah dan tepat. Ia dapat memudahkan murid memahami konsep
atau isi pelajaran dengan jelas serta ia mampu menghuraikan sesuatu proses
seperti langkah-langkah menjalankan projek, ujikaji atau masalah. Malah,
kemahiran menerang mampu menjelaskan sebab-sebab berlakunya sesuatu peristiwa
atau meramalkan kemungkinan berlakunya peristiwa tertentu.
2.2 Jenis-jenis
Kemahiran Menerang
Kemahiran
menerang terbahagi kepada 3 jenis iaitu:
1. Penaakulan
2. Interpretatif dan
3. Deskriptif
Menerang secara
penaakulan ialah menggunakan proses logik untuk menjawab soalan dan
menstruktur semula konsep atau idea. Sebagai contoh, guru menunjukkan gambar
salji. Murid memberitahu guru bahawa gambar tersebut ialah air salji. Guru
bertanya di mana murid nampak air salji. Murid menjawab mereka nampak di
televisyen. Guru bertanya lagi, adakah kamu pernah pegang air salji. Murid
menjawab tidak pernah. Kemudian, guru menerangkan bahawa kita tidak pernah
memegang air salji kerana salji tidak terdapat di negara kita. Oleh itu, contoh
sumber mesti mencukupi supaya guru akan memberikan input dengan menyeluruh dan
disertakan bahan bukti kepada murid.
Manakala, menerang secara interpretatif ialah menghuraikan maksud sesuatu istilah atau
penyataan, idea, konsep, prinsip, atau teori. Contohnya, guru menerangkan alat
yang tidak boleh digunakan untuk bersuci. Guru menunjukkan plastik dan
menerangkan kepada murid sebab plastik tidak boleh digunakan untuk bersuci
kerana permukaannya licin. Penerangan yang disampaikan oleh guru haruslah
berdasarkan pengetahuan sedia ada murid yang lepas supaya mereka dapat
mengikutinya dengan mudah dan bermakna.
Akhir sekali menerang secara deskriptif pula ialah menghuraikan proses, struktur, dan
prosedur. Sebagai contoh, guru menerangkan kepada murid bahawa kita boleh
bersuci tanpa menggunakan air. Oleh itu, guru tersebut menerangkan kepada murid
mengenai alat-alat yang boleh digunakan untuk bersuci iaitu daun-daun kering,
tisu, batu dan air mutlak. Batu yang boleh digunakan untuk bersuci mempunyai
struktur atau bentuk bersegi dan tidak berbentuk bulat. Penerangan ini membantu
murid faham dengan jelas sesuatu maksud, konsep, fakta, isi pelajaran dan
sebagainya dengan ringkas dan padat.
2.3 Prinsip-
Prinsip Kemahiran Menerang
Terdapat empat
prinsip utama yang perlu ditonjolkan dalam kemahiran menerang iaitu:
a)
Gunakan kejelasan
Guru
harus menumpukan kepada aspek yang spesifik seperti gunakan contoh, ilustrasi
dan media yang relevan dan menarik, fokus semula dengan membuat ringkasan,
gunakan bahasa mudah serta sesuai dengan murid, elak kekaburan dan penggunaan
ayat tidak relevan. Sebagai contoh, guru menggunakan ilustrasi dengan
menunjukkan kad bergambar pelbagai jenis air iaitu air laut, air embun, air
sungai, air hujan dan air salji. Penggunaan ilustrasi kad bergambar dapat
memberi penerangan yang sangat jelas kepada murid dalam memahami isi
pembelajaran tersebut. Melalui contoh-contoh, ilustrasi dan alat bantu mengajar
ia akan dapat membantu merangsang pelbagai jenis deria murid serta memudahkan
kefahaman dan memperkukuhkannya dalam ingatan mereka. Oleh itu, contoh-contoh
ilustrasi atau sumber pengajaran hendaklah ditentukan dan disediakan terlebih
dahulu oleh guru sebelum sesi pembelajaran dilaksanakan.
b)
Gunakan Penegasan
Penggunaan
variasi intonasi guru semasa di bilik darjah amat penting. Hal ini dapat
membezakan guru sedang marah, tegas dan bersikap lembut. Oleh itu, guru harus
menunjukkan beza penunjuk atau penyerlah pergerakan dan gerak isyarat. Dalam
video tersebut, variasi intonasi yang digunakan oleh guru berjaya menunjukkan
murid tekun dan dapat memberikan seratus peratus perhatian terhadap sesi
pembelajaran yang sedang dilaksanakan. Penegasan intonasi amat penting dalam
satu proses pembelajaran kerana guru dapat memastikan proses pembelajaran
berjalan dalam keadaan yang lancar dan kondusif.
c)
Urutan dan kesinambungan
Urutan
atau kesinambungan ialah menggunakan pendekatan induktif atau deduktif. Kaedah
induktif merupakan salah satu kaedah mengajar yang sesuai digunakan dalam
pengajaran pelbagai mata pelajaran, khususnya Matematik, Sains dan Bahasa (Mok
Soon Sang, 2001). Pengajaran berasaskan gaya induktif adalah satu pendekatan
mengajar yang melibatkan satu proses penaakulan yang tinggi di mana
melibatkan aktiviti mengumpul dan mentafsir maklumat-maklumat, kemudian membuat
generalisasi atau kesimpulan (Kamarudin Husin & Siti Hajar Abdul Aziz,
2004)
Pengajaran berasaskan gaya pemikiran
deduktif adalah satu pendekatan mengajar yang mengasaskan pengajaran berdasarkan
keseluruhan konsep. Konsep deduktif boleh ditakrifkan sebagai sesuatu
pendekatan mengajar yang bermula daripada sesuatu atau beberapa rumus, prinsip,
hukum, teorem atau peraturan yang diikuti dengan aplikasinya ke atas
contoh-contoh yang khusus (Mok Soon Sang, 2003)
Melalui prinsip ini, guru juga boleh membantu murid untuk
mengingati sesuatu perkara (prompts). Oleh itu, guru harus menggunakan variasi
atau kata penghubung dalam penyampaian di samping pelbagaikan kelajuan
penyampaian. Keadaan ini dapat mengalakkan sesuatu proses pengajaran dan
pembelajaran menjadi kaku dan bosan. Kesannya, murid dapat menumpukan perhatian
terhadap aktiviti pengajaran guru semasa di dalam bilik darjah jika penerangan
yang diberikan menarik dan bermakna.
d)
Dapatkan maklum balas pelajar
Dalam proses mendapatkan maklum balas, berlakunya interaksi
dua hala antara guru dan murid. Guru mesti melibatkan murid dengan melihat
reaksi dan tingkah laku murid. Sekiranya murid sterkawal dan menunjukkan
perhatian kepada guru, ini menunjukkan murid seronok dan berminat untuk
mengikuti sesi pembelajaran. Malah, guru perlu mewujudkan peluang kepada murid
untuk menunjukkan kefahaman, minat dan sikap mereka terhadap proses
pembelajaran tersebut.
2.4 Komponen Kemahiran
Menerang dengan cara yang betul
Rajah
1: Komponen penting yang terdapat dalam kemahiran menerang
2.5 Penggunaan dan Impak Kemahiran Menerang
Untuk
menggunakan kemahiran menerang dengan berkesan, guru hendaklah memahami dan
mematuhi beberapa prinsip iaitu guru hendaklah merancang aktiviti pengajaran
dengan memilih cara dan bentuk penerangan yang sesuai. Masa untuk
menggunakan kemahiran menerang hendaklah singkat. Murid mudah bosan jika mereka
disuruh duduk diam untuk mendengar penerangan guru dalam tempoh masa yang lama
tanpa sebarang aktiviti lain. Untuk mengekalkan minat pelajar terhadap
penerangan guru, kemahiran variasi rangsangan hendaklah digunakan, terutama
bagi penerangan yang memerlukan masa yang melebihi satu minit. Oleh itu, dalam
video ini guru tersebut menerangkan sambil menggalakkan murid menulis isi
penting di papan putih di hadapan kelas. Selepas aktiviti perancangan, guru
hendaklah menggalakkan murid untuk bertanya kepada guru mengenai perkara yang
kurang difahami oleh mereka sepanjang proses pembelajaran dilaksanakan.
Antara impak penggunaan
kemahiran menerang dalam proses pengajaran dan pembelajaran ialah:
1. Murid
dapat memahami konsep fakta dan bahan pengajaran guru akan menjadi jelas iaitu
isi pelajaran dapat difahami dengan lebih cepat, mudah, tepat dan bermakna.
2.
Murid
juga dapat memahami sesuatu proses atau prosedur secara terperinci dan teratur.
3.
Pelajar
dapat menaakul sebab musabab berlakunya sesuatu kejadian dengan lebih jelas
jika penerangannya menarik dan bermakna.
4.
Contoh-
contoh ilustrasi dan bahan pelajaran yang digunakan bukan sahaja dapat
merangsangkan pelbagai deria pelajar, tetapi juga memudahkan kefahaman konsep
dengan tepat serta mengukuhkan apa yang diterangkan dalam ingatan mereka.
5.
Penggunaan
masa aktiviti pengajaran guru dapat dijimatkan kerana murid dapat memahami
dengan cepat dan ini boleh digunakan untuk menambahkan aktiviti pembelajaran
yang lain kepada murid.
3.0 OBJEKTIF
Objektif utama
kajian tindakan ini dilakukan adalah untuk memperbaiki kelemahan saya dalam
fasa penerangan pada sesi pengajaran yang akan datang bagi memastikan murid
akan lebih memahami tajuk yang diajarkan dan untuk mewujudkan pengajaran yang
lebih teratur.
4.0 KUMPULAN SASARAN
Kumpulan sasaran
yang terlibat dalam kajian ini adalah terdiri daripada para pelajar kursus
KPD3026 yang bertindak sebagai pelajar tingkatan 6. Seramai tujuh belas orang
pelajar terlibat dalam kajian ini.
5.0
PELAKSANAAN KAJIAN
5.1 Gelungan 1
5.1.1 Merancang
Berdasarkan masalah
yang telah dikenal pasti, saya dan kawan saya iaitu Siti Murhimah telah
berbincang dan mendapati punca masalah timbul adalah disebabkan oleh
faktor guru yang gagal memberikan penerangan yang jelas kepada pelajarnya.
Kami mendapati bahawa penerangan penting dalam memperkukuh tahap pemahaman
pelajar terhadap isi pelajaran mereka. Melalui pembacaan dan analisis yang
dibuat juga, fasa penerangan sebenarnya mempunyai langkah dan cara yang betul
untuk mempraktikkannya agar proses penerangan berjaya dilakukan guru.
Antara aspek yang
dirancang:
I.
Masa kajian
Menetapkan masa untuk melakukan proses pengajaran semula iaitu selama
empat puluh minit, dengan melakukan penambahbaikan dari permasalahan yang
dikenal pasti, iaitu masalah dalam fasa penerangan.
II.
Murid yang terlibat
Masih menggunakan pelajar dari pengajaran pertama untuk proses
pengajaran penambahbaikan ini. Jumlah pelajar iaitu seramai tujuh belas orang
juga, tidak berubah.
III.
Kemahiran fokus
Guru mengfokuskan kepada cara untuk memperbaiki kemahiran penerangan
kerana fasa penerangan penting untuk mencapai objektif pengajaran. Sebagai
contoh, guru mengaplikasikan komponen-komponen yang terdapat dalam kemahiran
menerang, iaitu dari komponen permulaan, ilustrasi, penyusunan data dan
penutup. Setiap kali untuk melakukan fasa seterusnya dalam pembelajaran atau
akan melakukan akiviti, guru akan menerangkan secara jelas dahulu berkaitan
tajuk untuk menambah pemahaman pelajar.
Dalam pembelajaran juga, guru akan
lebih mengfokuskan kepada penerangan dengan memberikan contoh-contoh yang
menarik dan bersesuaian dengan aras pemikiran pelajar. Contohnya, guru
memberikan contoh Pilihanraya 2013 sebagai isu semasa yang berkaitan tajuk.
IV.
Kaedah pengajaran
Menggunakan kaedah pengajaran kaedah koperatif dan hanya menfokus kepada
tajuk yang diajarkan. Menurut Effandi Zakaria (1998), pembelajaran koperatif
adalah suatu strategi pengajaran dimana pelajar-pelajar saling membantu di
antara satu sama lain di dalam kumpulan kecil. Justeru, kaedah pengajaran
koperatif memerlukan penerangan yang jelas daripada guru agar aktiviti pelajar
yang dilakukan terhasil. Contohnya untuk pembentangan kumpulan, sebelum
melakukan aktiviti kumpulan lagi, guru perlu memberi penerangan yang jelas
berkaitan aktiviti. Selain itu, guru juga akan mendapatkan maklum balas pelajar
terlebih dahulu, agar tidak akan wujud permasalahan apabila kerja kumpulan
dijalankan. Melalui reaksi pelajar yang dipamerkan adalah jelas baharulah kerja
dalam kumpulan dapat dilakukan.
V.
Alat bantu
Guru menggunakan alat bantu mengajar seperti video, kertas A4, nota,
marker dan buku rujukan. Kesemua bahan bantu mengajar juga adalah jelas dan
menarik. Sebagai contoh, untuk video yang ditayangkan pada pengajaran pertama
ditukar kepada video yang tidak membosankan di samping memudahkan pelajar
memahami. Melalui video yang jelas, guru akan mudah menerangkan kepada pelajar
untuk proses pemahaman.
VI.
Alat yang digunakan untuk memungut data
Alat yang digunakan untuk memungut data ialah melalui Borang Penilaian
Kajian Tindakan (Kemahiran Menerang). Untuk kajian kali ini, saya dan rakan
saya bersetuju menilai 3 subkemahiran menerang sahaja, iaitu
·
Menggunakan alat
bantu semasa membuat penerangan;
·
Membuat
demonstrasi; dan
·
Menggunakan tekanan
suara dan petunjuk keutamaan semasa membuat penerangan seperti “perhatikan
maklumat ini”, “dengar baik-baik”, “catatkan maklumat penting” dan sebagainya.
Berdasarkan keputusan tersebut kami telah sama-sama membina borang
penilaian yang akan digunakan oleh rakan saya semasa sesi pencerapan nanti.
Borang tersebut dilampirkan di Lampiran 1.
VII.
Perancangan pengajaran
Saya dan rakan merancang Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang akan
digunakan dalam pengajaran nanti. Model yang dipilih ialah model pembelajaran
koperatif. Saya akan mengajar dalam tempoh masa empat puluh minit dan terdapat
lima fasa utama dalam perancangan pengajaran yang bermula dengan set induksi,
fasa penerangan, aktiviti kumpulan dan kesimpulan. Dalam perancangan pengajaran
tersebut juga, saya memastikan tiga
subkemahiran menerang yang akan dinilai semasa pengajaran nanti disediakan
dengan selengkapnya, terutama alat bantu.
5.1.2 Melaksanakan Pengajaran dan Mencerap
Saya mengajar
seperti yang dirancang. Rakan saya duduk di bahagian belakang kelas untuk
menilai subkemahiran yang saya gunakan. Beliau menggunakan boring penilaian
yang telah sama-sama kami bina. Selain itu, rakan saya mencatatkan tingkahlaku
pelajar semasa sesi pengajaran bagi mengukuhkan dapatan.
5.1.3
Menganalisis data dan mereflek
Selepas sesi
pengajaran, saya dan rakan saya berbincang tentang maklumat yang diperoleh
semasa sesi mencerap berlangsung. Rakan saya membentangkan dapatannya
berdasarkan borang penilaian yang telah dibina.
Jadual 1: Dapatan Pencerapan
Bil
|
Subkemahiran
|
Tahap
|
||
1
|
2
|
3
|
||
1
|
Menggunakan alat
bantu
|
√
|
||
2
|
Membuat
demonstrasi
|
√
|
||
3
|
Menggunakan
tekanan suara dan petunjuk keutamaan
|
√
|
Daripada aktiviti yang dijalankan, iaitu bermula dari tayangan video
atau montaj, menunjukkan pelajar berminat dan tidak bosan kerana video hanya
digunakan untuk membantu penerangan saya dalam pengajaran. Guru juga tidak
banyak bergantung kepada tayangan montaj sebaliknya cuba mencari idea sendiri
untuk memberikan penerangan terbaik kepada pelajar dengan ransangan-ransangan
lain seperti intonasi suara dan bahasa tubuh. Secara keseluruhannya, saya telah
berjaya menggunakan alat bantu semasa memberi penerangan kepada pelajar.
Selain itu, melalui penukaran aktiviti menggunakan kad manila kepada
penggunaan papan hitam juga turut memberikan impak yang positif.. Walaupun guru
kelihatan jarang memanfaatkan papan hitam, hanya menggunakan beberapa kali
sahaja, teknik ini telah mendatangkan impak kepada pelajar. Penerangan
menggunakan papan hitam oleh guru dilihat lebih memberikan fokus kepada
pelajar, kerana penerangan guru menjadi tidak terikat dengan masa dan boleh
memberikan contoh-contoh yang jelas. Namun begitu, rakan saya memaklumkan
bahawa saya kurang berjaya memanfaatkan masa yang ada. Oleh sebab respons yang
sangat baik daripada pelajar, saya gagal mematuhi masa yang telah ditetapkan.
Dari segi membuat demonstrasi semasa memberi penerangan pula penilaian
yang diberikan oleh rakan saya agak sederhana. Saya didapati masih kekok dan
malu-malu untuk membuat demonstrasi di hadapan kelas. Saya mengaku bahawa saya
memang kurang berjaya membuat demonstrasi semasa memberi penerangan kerana
kekurangan pada diri saya. Saya berjanji akan memperbaiki subkemahiran ini pada
masa akan datang dengan berlatih sendirian sebelum masuk ke kelas.
Saya diberi tahniah oleh rakan saya kerana berjaya mengaplikasi
subkemahiran menggunakan tekanan suara dan petunjuk keutamaan dalam penerangan
saya. Mengikut laporan yang diberikan oleh rakan saya, pelajar menunjukkan
tingkahlaku yang mereka faham apa yang sampaikan setelah petunjuk keutamaan
digunakan. Ini merupakan kekuatan saya dan saya akan amalkan semasa pengajaran
saya pada tempat-tempat yang sesuai.
5.2
Gelungan 2 dan selanjutnya
Sekiranya diberikan
peluang sekali lagi, saya akan cuba memperbaiki lagi kaedah penerangan saya yang
masih lemah. Berdasarkan analisis yang saya lakukan bersama-sama dengan rakan,
saya masih lemah dalam membuat demonstrasi. Saya akan berlatih sehingga saya
berjaya.
Di samping itu, saya akan terus mengekalkan kecemerlangan yang telah
saya peroleh dari kajian saya, terutama dalam pengguanaan alat bantu
mengajar. Hal ini kerana, alat bantu
mengajar yang berkesan tidak akan menyebabkan pelajar merasa bosan. Justeru, untuk kajian selanjutnya, saya akan
menambah dan mempelbagaikan alat bantu mengajar untuk meningkatkan motivasi
pelajar.
6.
RUMUSAN
Kajian ini juga
telah menunjukkan bahawa, kemahiran menerang seharusnya perlu dimiliki dan
dipraktikkan oleh guru kerana proses menerang merupakan salah satu proses yang
penting dalam mendapatkan hasil pembelajaran yang baik. Hal ini kerana,
kemahiran menerang yang betul sebenarnya dapat membantu pelajar memahami dan
mengingat dengan mudah fakta-fakta yang sukar difahami mereka.
Atas kesedaran ini, saya amat yakin bahawa kajian-kajian seperti ini
perlu diteruskan oleh guru kerana melalui kajian sebegini, guru dapat menilai
keupayaan mereka sendiri dalam memastikan hasil pengajaran mereka tercapai.
Guru merupakan tunggak utama dalam menghasilkan kejayaan pelajar dan atas sebab
itulah, orang yang pertama yang perlu disalahkan atas kegagalan pelajar adalah
guru. Maka, untuk memperbaiki kelemahan ini, kajian-kajian seperti ini perlu
diteruskan dan semoga kajian seperti ini akan mendapat sokongan dari semua
pihak yang terlibat dalam memastikan mutu pendidikan negara sentiasa
dipertingkat selaras dengan hasrat kerajaan.
LAMPIRAN 1
BORANG PENILAIAN KEMAHIRAN MENERANG
BIL
|
SUBKEMAHIRAN
|
TAHAP
|
ULASAN
|
||
1
|
2
|
3
|
|||
1
|
Menggunakan alat
bantu
|
||||
2
|
Membuat
demonstrasi
|
||||
3
|
Menggunakan tekanan suara dan
petunjuk keutamaan
|
Petunjuk Tahap
Pencapaian
1 = Lemah
2 = Sederhana
3 = Baik
maklumat ini sangat membantu saya. terima kasih.
ReplyDelete